Plungės Fotobienalė 2014

Birželio 20 d. Plungės viešojoje bibliotekoje laikrodinėje miesto šventę pradėjo  " PLUNGĖS FOTOBIENALĖ 2014“ skirta Prancūzijos kultūrai pristatyti.

PROGRAMA

PRANCŪZIJOS AMBASADORĖS MARYSE BERNIAU SVEIKINIMAS

2014 m. birželio mėnesį Miesto šventės metu bus atidaroma trečioji „Plungės fotobienalė 2014“, kurios Garbės svečias bus Prancūzija. Nėra tiksliai žinoma šiuolaikinės fotografijos pirmtakės pirmosios fotografijos sukūrimo data, tik spėjama, kad tai galėtų būti Luiso Dagero (Louis Daguerre) sukurta Paryžiaus gatvės panorama. Galima teigti, kad fotografijos atradimui 2014 m. sukanka 175 metai. Plungė rengiasi šią datą paminėti, surengdama keleto Prancūzijos autorių darbų parodų.
Pateikiame trumpą Prancūzijos fotografijos istorijos apžvalgą.
Pirmosios fotografijos
Joseph Niepce (1765-1833) atliktas darbas „View from the Window at Le Gras“ buvo pirmoji, sėkmingai įamžinta fotografija 1826 metais. Vaizdas buvo užfiksuotas ant 20 × 25 cm dydžio chemikalais apdirbtos bituminės plokštelės. Eksponavimas truko apytiksliai 8 valandas (nuo saulėtekio iki saulėlydžio), todėl pastatai, esantys fotografijoje, yra apšviesti saulės tiek iš kairės, tiek iš dešinės pusės. Žinoma, kad toks ilgas eksponavimo procesas netenkino autoriaus, tad 1829 m. gruodį Niepce’as pradėjo bendradarbiauti su Louis Jacques Mande Daguerre (1787 -1851), buvusiu scenografu, kuris 1822 m. išrado dioramą (patobulintą panoraminio vaizdavimo variantą).
Kiek vėliau, jau minėtas Daguerre‘as sukūrė fotografiją pavadinimu Boulevard du Temple, fotografijos tikslūs metai nėra žinomi, manoma, kad ji galėjo būti įamžinta 1838 arba 1839 metais. Nuotraukoje yra užfiksuotas vienos iš Paryžiaus gatvių vidurdienio vaizdas. Iš pirmo žvilgsnio tai atrodytų gana įprasta fotografija, tačiau nuotraukos apačioje mes matome dviejų žmonių figūras – batų valytoją ir jo klientą. Nors kai buvo fiksuojamas vaizdas, gatvė buvo pilna žmonių, tačiau dėl ilgo eksponavimo laiko (apie 10-15 min.), jie nebuvo įamžinti nuotraukoje ir išimtimi tapo būtent šie du žmonės, kurie išstovėjo visą šį laiką nesujudėję bei tapo pirmaisiais žmonėmis, kurie buvo užfiksuoti fotografijoje.
Būtent dėl neišsivysčiusios fotografijos technologijos bei komplikuoto eksponavimo, o tiksliau dėl privalomai ilgos išlaikymo trukmės, senose fotografijose, kur yra užfiksuoti žmonių portretai ar panašūs vaizdai, mes galime pamatyti gana sukaustytus žmonių veidus bei it sustingusių skulptūrų povyzas. Taip nutikdavo tik todėl, jog žmonėms tekdavo išstovėti ir pozuoti itin ilgą laiko tarpą prieš fotografą.

PLUNGĖS FOTOBIENALĖ 2014/ BIENNALE DE PHOTOGRAPHIES DE PLUNGĖ 2014
(Plungės viešoji biblioteka laikrodinė, Parko g.7)
„Plungės fotobienalė 2014“ – sudėtinė Plungės miesto šventės dalis. Minint fotografijos atsiradimo 175-ąsias metines (o fotografija gimė Prancūzijoje), šių metų – trečioji – Plungės fotobienalė skiriama Prancūzijai. Ji – „Plungės fotobienalės 2014“ Garbės svečias. Ta proga Prancūzų institutas Lietuvoje Plungės fotobienalėje pristato dviejų prancūzių menininkių parodas: Anios Tichomirovos fotografijų seriją „Mokinystė(s) ir Annie Assouline‘s - „Rašytojų rankos“.
Anios Tichomirovos fotografijose atsispindi vaikų gyvenimo mokykloje akimirkos, kurias galima santykinai įvardinti žodžiais: skaityti, rašyti, skaičiuoti, būti, turėti, bausti, piešti ir žaisti. Menininkė siekė užčiuopti skirtingomis gyvenimo sąlygomis gyvenančių vaikų ir jaunuolių bendrą mokymosi patirtį, taip pat, be jų individualybės, fiksuoti vaikų energiją, troškimą, motyvaciją – ar ji būtų sąmoninga, ar ne – mokytis, augti, realizuoti save, nepaisant gyvenimo sąlygų.
Spaudos fotografė Annie Assouline sako pastebėjusi ne tik darbininkų, bet ir tų žmonių rankų, kurios yra rašymo įrankis, įtampą. Šios rankos perteikia bėgantį laiką, jausmus, atspindi asmenybes. Fotografijos dėka rankos tampa kažkuo intymiu, jos atskleidžia charakterį bei gyvenimo būdą. Parodą sudaro 23 rašytojų rankų fotografijos (Jeano Baudrillard‘o, Claude‘o Levi-Strausso,  Philippe‘o Sollers‘o ir kt).
Pernai, t.y. 2013-aisiais, pasaulis minėjo vieno žymiausių XX a. pr. prancūzų filosofo ir rašytojo, egzistencializmo atstovo, Nobelio literatūros premijos laureato (1957) Albert Camus (1913 – 2013) šimtąsias gimimo metines. Prisimenant šią iškilią asmenybę fotobienalėjė eksponuojami Prancūzų instituto išleisti  7 plakatai, skirti A. Camus kūriniams, atspindintiems tam tikrus rašytojo gyvenimo ir kūrybos tarpsnius.
„Plungės fotobienalėjė 2014“ taip pat  pristatoma Prancūzų instituto Lietuvoje paruošta prancūziškų knygų paroda. Joje 29-ios skirtingų kartų (dominuoja XX a. penktą ir šeštą dešimtmetį gimusių ir mums nelabai žinomų) autorių knygos, kone vien proza, daugiausia romanai, nors esama ir filosofinių, sociologinio pobūdžio kūrinių. Iš pastarųjų gerai žinomi vardai: Jean Baudrillard („Vartotojų visuomenė: mitai ir struktūros“), Jacques Derrida („Apie gramatologiją“), Guy Dupre („Aš sakau mes“), Elisabeth Badinter („Apie vyriškąją tapatybę“). Iš grožinių kūrinių mūsų skaitytojas atpažins ir pasidžiaugs Nobelio premijos laureato (2008) JMG Le Clezio romanu „Dykuma“. Kitos knygos laukia susitikimų ir pažinties su prancūzų kalbą mėgstančiais ir ypač prancūziškai skaitančiais „Plungės fotobienalės 2014“ lankytojais. 
Taip pat bus eksponuojamos prancūzų autorių lietuviškos knygos, fotoalbumai ir kita medžiaga apie Prancūziją iš Plungės viešosios bibliotekos fondų.
Šių metų fotobienalė, skiriama Prancūzijai, bus puiki proga prisiminti ir savo krašto istoriją. Tai  padės padaryti fotoparoda „Prancūzmetis Klaipėdoje“, paruošta iš Mažosios Lietuvos muziejaus fondų.

Organizatorių informacija